Kupowanie nieruchomości przez Internet

W dzisiejszych czasach najczęściej poszukiwane przez potencjalnych nabywców drogą internetową są lokale mieszkalne. Deweloperzy starają się zachęcić ich do przeglądania swoich ofert zarówno zdjęciami nieruchomości, projektami wnętrz czy szczegółowymi opisami, jak również nowocześniejszymi technikami, jak na przykład wirtualny spacer.

Chcąc sprzedać dom lub mieszkanie trzeba mieć na uwadze o kilka prostych zasadach, jak odpowiednie wykonanie zdjęć, szczegółowy i nie wprowadzający w błąd opis jak również reklama nieruchomości. Najczęściej oferty mieszkań na sprzedaż i wynajem zamieszczane są w gazetach oraz na stronach internetowych. Coraz częściej kupujący, zamiast dzwonić i umawiać się na bezpośrednie spotkanie, woleliby otrzymać szczegółowe informacje drogą internetową, bezpośrednio na e-maila. Z tego powodu ważne jest wykonywanie przejrzystych zdjęć. To właśnie na nie osoby poszukujące mieszkania zwracają uwagę w pierwszym momencie. Pomocne jest również stosowanie się do zasad home stagingu, czyli odpowiedniego przygotowania nieruchomości od strony wizualnej przed jej sprzedażą. Coraz popularniejsza staje się także nowa metoda, umożliwiająca kupującym obejrzenie lokalu bez odchodzenia od komputera. W jaki sposób? Dzięki wirtualnemu spacerowi po nieruchomości.

Z badań wynika, że ponad 90 procent wszystkich klientów biur nieruchomości chciałoby mieć możliwość odbycia wirtualnego spaceru przed osobistą wizytą na terenie danej nieruchomości. Wirtualny spacer pomaga rozeznać się, jak wygląda nieruchomość – jej metraż, rozmieszczenie poszczególnych pokoi itp. Fotografie często powodują zupełnie odmienne wrażenie wyglądu mieszkania, niż pokazuje to później rzeczywistość. Zdjęcie często nie pozwala na dostrzeżenie jej stanu technicznego, rozkładu poszczególnych pomieszczeń itp. Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku wirtualnej wizyty.

Czym jest więc wirtualny spacer? To nic innego, jak multimedialna prezentacja. Dzięki niej można zaoferować potencjalnym kupującym obejrzenie konkretnego pomieszczenia lub całego mieszkania z dowolnej perspektywy. Osoba zainteresowana nieruchomością nie musi już umawiać się z agentem i jechać bezpośrednio do mieszkania. Wystarczy jedno kliknięcie, by znaleźć się wewnątrz lokum. Co istotne, spacer wirtualny umożliwia nie tylko rozglądanie się po pomieszczeniach, ale i przechodzenie pomiędzy nimi. Daje to ogólne złudzenie, jakbyśmy rzeczywiście byli wewnątrz nieruchomości i przechadzali się po danym mieszkaniu, przyglądając się interesującym nas elementom.
O ile osobiste wizyty często są pobieżne ze względu na ograniczony wolny czas lub porę dnia, o tyle do wizyty online można wracać o dowolnej porze i przyglądać się danej nieruchomości tak długo, jak tylko ma na to ochotę osoba zainteresowana.

Jaki jest cen wirtualnych wizyt? Chodzi przede wszystkim o usprawnienie procesu sprzedaży nieruchomości. Dzięki takiej prezentacji mieszkania online, oferta ma szansę przyciągnąć dużo większą ilość potencjalnych kupujących, niż tradycyjne już ogłoszenie zawierające bezbarwny opis i zdjęcia.
Przed zleceniem firmie wykonania wirtualnej prezentacji należy oczywiście pamiętać, żeby nieruchomość została należycie przygotowana. Prywatne przedmioty właścicieli, jak np. zdjęcia i pamiątki powinny zostać schowane. Mieszkanie powinno być czyste, a jego atuty wyeksponowane.

Wirtualny spacer nie jest jeszcze standardem przez wzgląd na koszt wykonania takiej prezentacji on-line. Z perspektywy czasu inwestycja taka wydaje się być jednak opłacalna. Wirtualny spacer przyciąga bowiem znacznie większą liczbę potencjalnych kupujących, dzięki czemu skraca się proces sprzedaży mieszkania. Sprzedającemu jest także łatwiej utrzymać początkową, ofertową cenę, na której regularny spadek mają wpływ między innymi konkurencja, jak również zbyt długi okres dostępności oferty na rynku danej oferty.

Magdalena Paluch
Dział Analiz WGN

Data publikacji: 28-10-2013
Print Friendly, PDF & Email